Bra att veta innan kurs - PTK
Sök

Bra att veta innan kurs

Här får du som är försäkringsinformatör eller klubbordförande svar på frågor om anmälan, kostnader, avbokning, vad som gäller för färdbiljett och rätt till ledighet.

Ledighet enligt förtroendemannalagen

Som facklig förtroendevald försäkringsinformatör och klubbordförande har du rätt till ledighet. Försäkringsinformatörer och klubbordförande omfattas av förtroendemannalagens regler om rätt till ledighet. Ersättning för förlorad arbetsinkomst betalas av PTK. Tillsammans med kurskallelsen får du intyg om löneavdrag. Intyget fyller arbetsgivaren i. Ersättningen motsvarar ditt löneavdrag och vid utbetalning dras skatt med 30 procent. Kontrolluppgift får du från PTK efter årsskiftet.

Avbokning

Om du får förhinder och inte kan delta på kursen vill vi att du kontaktar vår kursadministratör snarast möjligt. Anmälan är bindande. Vid avbokning utan sjukintyg senare än 4 veckor innan kurs debiteras en avgift för kost och logi.

Resekostnader

Själva kursen är kostnadsfri och PTK betalar resekostnader. I samband med bekräftelse på kursen får du information om hur du beställer dina resebiljetter via resebyrån HRG. Det är HRG som sköter biljettbokningen och skickar färdbiljetter till dig. Om du inte hinner beställa biljetter via HRG (två veckor före kursstart), måste du själv skaffa dina biljetter. 

Ersättning för förlorad arbetsförtjänst

Ersättningen betalas ut enligt intyget om löneavdrag som din arbetsgivare fyllt i. Traktamente utgår enligt reseräkning.  

Utbetalning av reseräkning

PTK betalar ut till ditt bankkonto. Observera att kontonummer ska inledas med 4-siffrigt clearingnummer.

Vill du veta mer?

Om du vill ha mer information om kurser eller resebestämmelser är du välkommen att kontakta vår kursadministration.

Kontakta Pia Kviberg, telefon 08-440 85 15 eller e-post pia.kviberg@ptk.se

Kontakta oss

Google Maps

Telefon: 08 - 440 85 00

Besöksadress:
Kungsgatan 57 A, 6tr, Stockholm

Skicka e-post