Det övergripande ansvaret för PTK:s verksamhet har styrelsen, överstyrelsen och stämman, som består av representanter från medlemsförbunden. Dessa instanser beslutar om PTK:s uppdrag, som sedan utförs av personalen på PTK:s kansli, samt i olika förhandlings- och samverkansgrupper.
De olika grupperna består alltid av två representanter från Unionen, en från Ledarna, en från Sveriges Ingenjörer, en från Saco-Ö och två från TCO-Ö.
Organisation
Stämman sammanträder vart fjärde år och är PTK:s beslutande organ när det gäller medlemskap, förbundens avgifter till PTK, val av revisorer, stadgeändringar och upplösning. PTK:s stadgar finns här. Representanterna i stämman utses bland medlemsförbunden baserat på medlemsantal. PTK:s senaste ordinarie stämma var i juni 2021. En extrastämma hölls i december 2023.
Överstyrelsen är PTK:s högsta beslutande organ mellan stämmorna. De utser presidium och styrelse samt beviljar styrelsen ansvarsfrihet. Representanterna i överstyrelsen utses från medlemsförbunden, baserat på medlemsantal.
Styrelsen ansvarar för PTK:s löpande verksamhet, som budget, verksamhetsplan och tidsbegränsade uppdrag. De ser också till att kansliets verksamhet bedrivs i linje med fattade beslut. Styrelsen inrättar samverkans- och arbetsgrupper och följer upp förhandlingsgruppernas arbete. De företräder även PTK externt. Styrelsen utses av överstyrelsen.
Förhandlingschefsgruppen hanterar förhandlingsfrågor kopplade till PTK:s långsiktiga uppdrag. Den består av sju ledamöter som samordnar och följer arbetet i förhandlingsgrupperna och lägger förslag till styrelsen i förhandlingsfrågor.
Förhandlingsgrupperna sköter förhandlingar med arbetsgivarorganisationerna som är våra motparter, utöver Svenskt Näringsliv. Förhandlingsgrupperna har inrättats av PTK:s överstyrelse på förbundens begäran. Det finns i dagsläget fem grupper:
- Omställningsavtalet TRS
- Svensk Scenkonst
- Arbetsgivaralliansens (Aa) område
- Fremia-området
- Fastigos område
Mycket arbete inom PTK sker i samverkansgrupper, som tillsätts för att utreda, bevaka eller bereda olika frågor. Grupperna utses av PTK:s styrelse och består av representanter från förbunden. Medarbetare från PTK:s kansli samordnar arbetet och fungerar som sekreterare.
Kansliorganisationen driver PTK:s dagliga arbete och stöttar resten av organisationen. Kansliets personal utgörs av försäkrings- och pensionsspecialister, utbildare, ombudsmän, jurister, kommunikatörer och administratörer.