Hur styrs PTK?

2018-03-14

PTK är en organisation för 27 fackförbund som tillsammans representerar 860 000 privatanställda tjänstemän. Vi har en parlamentarisk organisation, vilket innebär att alla våra medlemsförbund är direkt eller indirekt representerade och har inflytande över våra uppdrag. Själva arbetet bedrivs av PTK:s kansli och i olika grupper.

Det övergripande ansvaret för PTK:s verksamhet har styrelsen, överstyrelsen och stämman, som består av representanter från medlemsförbunden. Dessa instanser beslutar om PTK:s uppdrag, som sedan utförs av personalen på PTK:s kansli, samt i olika förhandlings- och samverkansgrupper. 

De olika grupperna består alltid av två representanter från Unionen, en från Ledarna, en från Sveriges Ingenjörer, en från Saco-Ö och två från TCO-Ö.

Organisation

Stämman sammanträder vart fjärde år och är PTK:s beslutande organ när det gäller medlemskap, förbundens avgifter till PTK, val av revisorer, stadgeändringar och upplösning. Representanterna i stämman utses bland medlemsförbunden baserat på medlemsantal. PTK:s senaste stämma var i juni 2017.

Överstyrelsen är PTK:s högsta beslutande organ mellan stämmorna. De utser presidium och styrelse samt beviljar styrelsen ansvarsfrihet. Representanterna i överstyrelsen utses från medlemsförbunden, baserat på medlemsantal. 

Styrelsen ansvarar för PTK:s löpande verksamhet, som budget, verksamhetsplan och tidsbegränsade uppdrag. De ser också till att kansliets verksamhet bedrivs i linje med fattade beslut. Styrelsen inrättar samverkans- och arbetsgrupper och följer upp förhandlingsgruppernas arbete. De företräder även PTK externt. Styrelsen utses av överstyrelsen.

Förhandlingschefsgruppen hanterar förhandlingsfrågor kopplade till PTK:s långsiktiga uppdrag. Den består av sju ledamöter som samordnar och följer arbetet i förhandlingsgrupperna och lägger förslag till styrelsen i förhandlingsfrågor.

Förhandlingsgrupperna sköter förhandlingar med arbetsgivarorganisationerna som är våra motparter, utöver Svenskt Näringsliv. Förhandlingsgrupperna har inrättats av PTK:s överstyrelse på förbundens begäran. Det finns i dagsläget fem grupper:

  • Omställningsavtalet TRS
  • Svensk Scenkonst
  • Arbetsgivaralliansens (Aa) område
  • KFO-området
  • Fastigos område

Mycket arbete inom PTK sker i samverkansgrupper, som tillsätts för att utreda, bevaka eller bereda olika frågor. Grupperna utses av PTK:s styrelse och består av representanter från förbunden. Medarbetare från PTK:s kansli samordnar arbetet och fungerar som sekreterare.

Kansliorganisationen driver PTK:s dagliga arbete och stöttar resten av organisationen. Kansliets personal utgörs av försäkrings- och pensionsspecialister, informatörer och utbildare, ombudsmän, jurister, kommunikatörer och administratörer.

Lagar som styr PTK:s verksamhet

Den verksamhet som vi bedriver genom PTK Rådgivningstjänst faller under Finansinspektionens tillsyn. PTK är registrerat hos Bolagsverket som försäkringsförmedlare. Vi styrs bland annat av lagen om försäkrings­förmedling (2005:405) och Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd om försäkringsförmedling (FFFS 2005:11). 

Att PTK är försäkringsförmedlare innebär att en rad krav ställs både på oss som bolag och på de enskilda medarbetarna. Exempelvis ska de som förmedlar försäkringar ha relevanta kunskaper inom försäkring, juridik och ekonomi samt även viss praktisk erfarenhet. På Finansinspektionens webbplats kan du se om en specifik medarbetare hos PTK har rätt att förmedla försäkringar och vilken sorts försäkringar tillståndet avser.

Kristina Rådkvist

Kanslichef

08-440 85 23

070-320 03 02

Martin Linder

ordförande i PTK:s styrelse