Avtal om försäkringsinformation ses över
Svenskt Näringsliv har skickat en förhandlingsframställan till PTK och samtidigt sagt upp avtalet om informationsmedel. Ett av skälen till uppsägningen, enligt Svenskt Näringsliv, är att möjligheterna att informera har förändrats, inte minst genom utvecklingen inom informationsteknologin.
Därför vill de nu göra en översyn av vilken information som behövs, när den ska ges samt vilka roller parterna, försäkringsbolagen och administrationsbolagen ska ha i informationsarbetet.
– Vi är stolta över vår informationsverksamhet och arbetar ständigt med att utveckla och effektivisera såväl våra digitala tjänster som våra utbildningar, säger PTK:s kanslichef Kristina Rådkvist.
Informationsmedlen grundas på ett kollektivavtal från 1978. Syftet är att finansiera parternas arbete med information om de pensions- och försäkringsavtal de är ansvariga för. PTK:s informationsverksamhet omfattar alla privatanställda tjänstemän som är försäkrade inom ITP, TGL och TFA, oavsett fackligt medlemskap.
Uppsägningstiden är ett år och arbetet med översynen kommer att ta fart efter semestrarna.
Läs mer
- Så här finansieras PTK:s verksamhet.
- Medel för försäkringsinformation - detta gör PTK
- Svenskt Näringslivs information om avtalet.