Försäkringsinformatör som väcker gnistor

Publicerat 2019-04-16

Att vara försäkringsinformatör handlar om att väcka intresse för ett krångligt ämne. Det menar Stefan Nutsch, som ägnar en dag i veckan åt tända kollegors gnista för pension och försäkring.
Stefan Nutsch är försäkringsinformatör på Volvo Cars.
Stefan Nutsch är försäkringsinformatör på Volvo Cars. | Foto: Anders Regnell

Det är fyra år sedan supportingenjören Stefan Nutsch på Volvo Cars i Göteborg blev vald till sitt första fackliga uppdrag – försäkringsinformatör. Uppdraget har gjort honom mer intresserad av sparande både privat och i jobbet och han ser det som en utmaning att göra ett tråkigt men viktigt ämne roligt.

– Jag tycker pension är intressant eftersom det är en investering i din framtida frihet. Det var det som triggade mig till att bli försäkringsinformatör, säger Stefan Nutsch.

Stefan Nutsch arbetar på en stor arbetsplats. Den lokala fackklubben har 4 000 medlemmar och det gör att han kan ägna 20 procent av sin arbetstid att vara försäkringsinformatör. Uppdraget innebär att han bjuder in alla medlemmar till föreläsningar om pension och försäkring, har informationsmöten i mindre grupper men också individuella samtal med kollegorna.

– Jag tycker om att coacha människor. Det är roligt att träffa kollegor och se till att de får en aha-upplevelse kring de här frågorna.

Stefan Nutsch tycker att det svåraste med uppdraget är att ämnet är snårigt med många krångliga begrepp. Många blir också provocerade av pensions- och försäkringsfrågor eftersom det berör deras privatekonomi. Att det är så tror han beror på okunskap.

– Människor är okunniga kring frågor om pension och försäkring och känner sig obekväma med att prata om det. Då är det en stor glädje att få tända någon annans gnista och få höra dem säga – åh vad intressant, kan vi ta ett möte till?

Vill du också bli försäkringsinformatör? Läs mer om vad uppdraget innebär och hur du blir vald.