Medel för försäkringsinformation – det här gör PTK
PTK:s verksamhet för försäkringsinformation omfattar alla privatanställda tjänstemän som är försäkrade inom ITP, TGL och TFA, oavsett fackligt medlemskap.
Verksamheten bedrivs både av PTK:s kansli och av PTK:s medlemsförbund som varje år har möjlighet att ansöka om medel. Verksamheten styrs och följs upp utifrån den strategi som finns för verksamheten 2017–2020. Strategin lägger grunden för ett gemensamt och övergripande förhållningssätt inom försäkringsinformationen och fastställer övergripande mål, beskrivning av målgruppen och betydelsefulla samverkansaktörer.
Resultat av verksamheten
PTK:s informationsverksamhet bidrar till att:
- 8 av 10 ITP-försäkrade tjänstemän kan fatta välgrundade beslut om pension och försäkring
- 7 av 10 ITP-försäkrade tjänstemän har en positiv attityd till kollektivavtalad pension och försäkring
Vi vet att både kunskap och intresse om kollektivavtalad pension och försäkring ökar med stigande ålder och inkomst. Unga och lågavlönade skattar sin egen kunskap lägre och är mindre kunniga. Ju högre lön, desto bättre kunskap om vad som påverkar pensionen.
Behovet av att öka kunskapen om och förbättra attityden till kollektivavtalade försäkringar förnyas ständigt när arbetsmarknaden förändras och när nya årskullar kommer ut i arbetslivet. Pensionen är en produkt av hela livsinkomsten, inte bara de sista åren. Det är snarare tvärtom; ju tidigare man fattar kloka beslut kring pensionen, desto större möjlighet har man att faktiskt påverka pensionens storlek.
Informationsverksamheten på kansliet
Inom ramen för försäkringsinformationen bedrivs ett antal verksamheter på PTK:s kansli:
- Kommunikation inklusive digitala plattformar
- Rådgivningstjänsten
- Utbildning
- Seminarier och informationsträffar
- Samverkan
Alla dessa verksamheter har enskilda planer som beskriver specifika satsningar och prioriteringar. Varje år görs en gemensam och sammanhållen planering respektive uppföljning.
Förbundens informationsverksamhet
Sedan början av 2000-talet har PTK:s medlemsförbund möjlighet att ansöka om 30 procent av PTK:s del av medlen för försäkringsinformation. Det används till information i förbundens egen regi. De enskilda förbunden ansöker årsvis och i varje ansökan ingår en beskrivning av den planerade verksamheten samt budget. Utfallet av insatserna redovisas och följs upp varje år.
Förbunden genomför ett stort antal informationsaktiviteter per år och möter närmare 50 000 försäkrade. Till detta kommer digitala aktiviteter och utskick.