Arbetsskada och TFA

Råkar du ut för en arbetsskada har du enligt lag rätt till ersättning. De allra flesta har även kollektivavtalad Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA), som ger extra ersättning om du skadar dig på jobbet, till eller från jobbet eller får en arbetssjukdom.

TFA-avtalet är ett kollektivavtal som ger ekonomiskt skydd till den som råkar ut för en arbetsskada. Tanken med avtalet är att du ska ha råd att vara sjuk och att du inte ska förlora ekonomiskt om du skadat dig på jobbet. TFA ger också ersättning till närstående om du skulle omkomma på jobbet.

Villkoren i TFA-avtalet är förhandlade av PTK, LO och Svenskt Näringsliv, och det är AFA Försäkring som handlägger och betalar ut pengar till den som har råkat ut för en arbetsskada.

Utöver TFA omfattas alla som jobbar i Sverige av lagstadgad sjukförsäkring och arbetsskadeförsäkring. Du som har ITP kan också få sjukersättning via den.

Arbetsskador enligt TFA

Enligt avtalet TFA finns det fyra olika kategorier av arbetsskador som du kan få ersättning för:

  • Olycksfall i arbetet, inklusive hot och våld
  • Olycksfall till och från arbetet (så kallade färdolycksfall)
  • Arbetssjukdom
  • Smitta i arbetet (ej vanliga infektioner)

I vår guide vid arbetsskada kan du se exempel på vad respektive arbetsskada kan innebära och vilken ersättning du kan få.

Ersättning vid dödsfall

Om en arbetsskada leder till dödsfall kan familjen få ersättning från både den lagstadgade arbetsskadeförsäkringen och från TFA. TFA ersätter till exempel begravningskostnader som inte täcks av andra försäkringar och lämnar ersättning för psykiskt lidande för närstående. De efterlevande får även pengar från tjänstegrupplivförsäkringen TGL

Vem gör vad vid en arbetsskada?

När någon på arbetsplatsen råkar ut för en arbetsskada behöver både arbetsgivare, skyddsombud och den skadade agera. Se vem som ska göra vad i checklista vid arbetsskada.