Kristina Rådkvist lämnar PTK

Publicerat 2022-06-30

Kristina Rådkvist lämnar efter 11 år sitt jobb som PTK:s kanslichef. Hon blir den 1 november heltidsgotlänning och vd för Gotland Grönt Centrum. Rekryteringen av en ny kanslichef sker i slutet av sommaren med hjälp av Novare Executive Search.

Det är med beslutsvånda som Kristina Rådkvist bestämt sig för att gå vidare från det roliga och viktiga arbete som vi tillsammans gör inom PTK.

–  Jag har tackat ja till ett arbete på Gotland som jag helt enkelt inte kunnat säga nej till, säger Kristina Rådkvist.

Gotland Grönt Centrum finns i Roma mitt på ön och ägs av Hushållningssällskapet, Region Gotland, Tillväxt Gotland – ett företagarnätverk och LRF.

–  Det är en chans för mig att bosätta mig på ön och återvända till det gröna näringslivet som har stor potential på Gotland och samtidigt många utmaningar, säger Kristina Rådkvist.

Kristina är kvar på PTK till oktober och fortsätter att bidra till PTK:s viktiga arbete när det nya huvudavtalet ska börja tillämpas, tillsammans med övriga frågor som är i luften inom PTK:s utbildningar och i partsbolagen.

 

Rekrytering av ny kanslichef

PTK:s styrelse kommer att rekrytera en efterträdare till posten som kanslichef, med hjälp av Novare Executive Search. Rekryteringsprocessen drar i gång efter semestrarna och en annons kommer ut den 8 augusti. Uppdatering: Läs mer och ansök här. 

–  PTK har de senaste åren tagit ett stort ansvar i partsvärlden och viktiga kliv framåt som organisation. Vi söker ytterligare en klok ledare som har rätt erfarenheter och förmåga att hålla ordning både i stora komplexa processer och i det dagliga arbetet på kansliet, säger PTK:s ordförande Martin Linder.

Om PTK

PTK är en expertorganisation inom tjänstepension, försäkringsfrågor, omställning, arbetsmiljö och bolagsstyrelseutbildningar. PTK:s kansli ansvarar för samverkan mellan förbunden och inom uppdragen. Uppgiften är att driva dessa frågor tillsammans med medlemsförbunden och hålla ihop och koordinera arbetet, där en del av det operativa arbetet även utförs med hjälp av kompetens och experter i de olika förbunden.

PTK:s kansli finns vid Fridhemsplan i Stockholm och består i dagsläget av 15 anställda: experter inom försäkring och pension, informatörer och utbildare, jurister, kommunikatörer och administratörer. Dessa personer är huvudsakligen organiserade i fyra arbetsprocesser:

  • Ledning och samordning
  • Förhandling och avtal
  • Utbildning
  • Kommunikation

Kanslichefen är ansvarig för Lednings- och samordningsprocessen. Kanslichefen har också ett ansvar i styrning och samverkan gentemot medlemsförbund och i partsbolagen, bland annat som styrelseledamot.