2025: En särskild ersättningsmodell för utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Publicerat 2025-09-02

Svenskt Näringsliv, PTK och LO (parterna) har beretts möjlighet att yttra sig över promemorian En särskild ersättningsmodell för utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma.

Läs remissvaret här. 

Parterna är övergripande positiva till utredningens förslag till särskild ersättningsmodell för utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma, särskilt följande:

  • Att modellen minskar eller tar bort de risker som finns för lärosätena i det nuvarande systemet när det gäller exempelvis osäkerhet kring söktryck, små studerandegrupper och lägre prestationsgrad.
  • Att utredningen tar hänsyn till att utbildning för yrkesverksamma kan vara mer resurskrävande än annan utbildning.
  • Att modellen innehåller en särskild ersättning för utveckling av ny utbildning för yrkesverksamma. Vi har lyft fram det som nödvändigt för att åstadkomma en mer genomgripande förnyelse av utbudet för yrkesverksamma.
  • Att modellen ska träda i kraft redan den 1 januari 2026.

Vi ser också behov av justeringar i förslaget för att modellen ska vara ändamålsenlig och fylla sitt syfte sett till yrkesverksammas och arbetsmarknadens behov, och för att parterna ska stå bakom förslaget i sin helhet. Det är avgörande att den särskilda ersättningsmodellen görs kompatibel med omställningsstudiestödet, både på så vis att de möjligheter som finns att studera med omställningsstudiestöd återspeglas i formatet på de utbildningar som kan ges inom den särskilda ersättningsmodellen, och att yrkesverksamma som finansierar sina studier med omställningsstudiestöd kan få stöd för hela, och inte endast delar av, utbildningar som ingår i den särskilda ersättningsmodellen.

Parternas förslag:

  • Det behöver vara möjligt för lärosätena att använda den särskilda ersättningsmodellen även för kurser på heltid. Parterna avstyrker därmed förslaget att den särskilda ersättningsmodellen endast ska ges för utbildning på deltid upp till 75 procent av heltid.
  • För att utbildning inom den särskilda ersättningsmodellen ska vara kompatibel med omställningsstudiestödet bör utbildningarna endast kunna omfatta 1,5, 3, 4,5 och 6 högskolepoäng. Vid samtliga omfattningar däremellan går individen miste om en del av ersättningen från omställningsstudiestödet och får därmed ett bortfall av inkomst. Parterna bedömer att 6 högskolepoäng är en lämplig maximal omfattning på kurser inom modellen, vilket motsvarar fyra veckors heltidsstudier. Parterna avstyrker därmed utredningens förslag att den maximala omfattningen ska vara 5,5 högskolepoäng.
  • För att den särskilda ersättningsmodellen ska vara kompatibel med omställningsstudiestödet bör den endast kunna användas till utbildningar som följer de studietakter som finns i omställningsstudiestödet, dvs. heltid och 20, 40, 50, 60 och 75 procent av heltid. Vid studietakter där emellan går individen miste om en del av ersättningen från omställningsstudiestödet och får därmed ett bortfall av inkomst. Utbildningar bör därmed kunna ges på ett sådant sätt att antalet högskolepoäng och studietiden motsvarar ett åtagande om 0,3 / 0,6 / 0,75 / 0,9 / 1,125 eller 1,5 högskolepoäng per vecka.

Läs remissvaret här.